zondag 1 maart 2009

Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Heb een paar artikelen gelezen over Bibliotheek 2.0. De Engelstalige artikelen waren naar mijn smaak behoorlijk diepgaand en niet zo van toepassing op onze Nederlandse bibliotheken Heb me aangemeld bij bibliotheek20.ning.com . Ziet er fris en toegankelijk uit. Doel ervaringen delen omtrent 23 dingen en verder. Dit artikel wil ik met jullie delen http://http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/694094:Topic:62966 Een verslag van Biblioserve Gelderland welke werd georganiseerd met als thema hoe nu verder na 23dingen .Met name de heldere visie van Rita Niland ( bekend Twitteraar ) sprak mij aan
http://www.wowter.nl/blog/labels/Bibliotheek%202.0.html.

Bibliotheek Enschede heeft aantal stappen gezet op het 23 dingen pad . Hyves (loopt goed , ook bibliotheken ,schrijvers , kollega,s ), Twitter ( regelmatig microblog berichten , communicatiennetwerk kollega,s etc) Sinds kort zijn er goede videopresentaties op onze website bv peutermaand, kan nog meer uitgebouwd worden .
Bij de inlichtingenburo,s zijn del.icio.us en rss .feeds een verrijking .
In een van mijn vorige posts noemde ik de meerwaarde van pod/vodcasts. verrijkend als er lezingen /debatten /interviews worden georganiseerd.
Googledocs en excell worden toegepast binnen bepaalde diensten.
In veel bibliotheken kunnen bezoekers/klanten/websitebezoekers My Discoveries gebruiken . Dat lijkt me iets om in te voeren .
Een bibliotheekwiki zou ook voor onze "grotestadsbibliotheek"de moeite van het proberen waardzijn .
Het zou leuk/zinnig zijn als Gerard een weblog bij zou houden op de site .
Flickr wordt al gebruikt op onze website.
Kortom we zijn al goed bezig . Toch valt nog heel veel te delen met bibliotheek 2.0

.

Geen opmerkingen: